22 فوریه 2024- درمان با سلول های بنیادی به عنوان یک درمان بالقوه برای پای دیابتی (DF) پدیدار شده و امیدها را برای بهبود نرخ ترمیم، کاهش نرخ قطع عضو، بهبود عملکرد عروقی و کاهش درد افزایش داده است. با این حال، شواهد مربوط به اثربخشی و ایمنی آن پراکنده هستند.پای دیابتی به دلیل پاتوفیزیولوژی پیچیده و پتانسیل عوارض شدید، از جمله زخم هایی که التیام نمی یابند و قطع عضو، چالش های مهمی را در مدیریت بیماری ایجاد می کند.

هدف این مرور چتری، خلاصه کردن و ارزیابی شواهد موجود از مرورهای سیستماتیک/متاآنالیز(SRs/MAs)  در مورد اثربخشی درمان پای دیابتیبا سلول های بنیادی بود. این مطالعه توسطHongshuo Shi  و همکارانش در مجله ی Advances In Wound Care منتشر شد. درمان با سلول های بنیادی به عنوان یک رویکرد جدید برای رسیدگی به این مسائل با ترویج بازسازی بافت و رگ زایی نویدبخش است.

محققان یک جستجوی جامع برای SR/MAs انجام دادند که شامل کارآزمایی‌های تصادفی‌ و کنترل‌شده(RCTs)  در درمان پای دیابتی با سلول‌های بنیادیبود. هشت SR/MA در بررسی گنجانده شد و کیفیت روش شناختی و کیفیت شواهد مورد ارزیابی قرار گرفت. سنتز کمّی ازRCT های موجود درSRs/MAs  برای به دست آوردن نتایج به روز، انجام شد.در مجموع تعداد 26 مطالعه ی تصادفی و کنترل داربا همپوشانی 21.4٪ در بین  SRs/MAها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته های کلیدی مطالعه عبارت بودند از:

· درمان با سلول های بنیادی در بهبود معیارهای مختلف، از جمله نرخ التیام، نرخ قطع عضو، عملکرد عروقی و تسکین درد، اثربخش بود.

· درمان با سلول های بنیادی در افزایش نرخ رگزایی جدید(RR، 6.07؛ 95% فاصله اطمینان(CI)، 1.73-21.26؛ P =.06) گزارش شد.

· درمان با سلول های بنیادی نرخ ترمیم(RR، 1.88؛ 95% فاصله اطمینان(CI)، 1.68-2.10؛P =.11) را افزایش داد.

· درمان با سلول های بنیادی نرخ قطع عضو(RR، 0.27؛ 95% فاصله اطمینان(CI)، 0.16-0.44؛P =.94) را کاهش داد.

· درمان با سلول های بنیادی با بهبود پارامترهای عروقی مانندTcPO2 و  ABIهمراه بود.

· درمان با سلول های بنیادی سبب کاهش نمره درد شد.

· عوارض جانبی درمان با سلول های بنیادی حداقل بود و شامل درد و تورم پس از پیوند میشد.

علی‌رغم محدودیت‌های روش‌شناختی در شواهد موجود، به نظر می‌رسد درمان با سلول‌های بنیادی برای بیماران مبتلا به DF مؤثر و بی‌خطر باشد و نرخ ترمیم، عملکرد عروقی و تسکین درد را بهبود بخشد. تحقیقات بیشتر و کارآزمایی‌های بزرگتر و با کیفیت بالا برای تأیید این یافته‌ها و ایجاد پروتکل‌های استاندارد برای درمان سلول‌های بنیادی در مدیریت DF مورد نیاز است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/stem-cell-therapy-shows-promise-for-diabetic-foot-umbrella-review-124705